- تفاوتهای ساختاری
ترمزهای کاسهای به توپی چرخ متصل میشوند و همراه با چرخ میچرخند. این نوع ترمزها از قطعاتی به نام کفشک ترمز استفاده میکنند و به هنگام فشرده شدن پدال ترمز، حرکات بیرونی کفشکها در تماس با لبههای کاسه ترمز سبب ایجاد اصطکاک و در نهایت کاهش سرعت خودرو میشود. این فرآیند نهایتاً خودرو را به طور کامل میتواند متوقف کند. از سویی دیگر، در ترمزهای دیسکی، از قطعهای به نام کالیپر استفاده میشود که به یک دیسک متصل شده و با فشرده شدن پدال ترمز، دیسک در حال چرخش در تماس با لنت ترمزهای موجود داخل کالیپر سبب کاهش سرعت و نهایتاً توقف خودرو میشود.
علاوه بر این، در یک ترمز کاسهای، کفشکهای ترمز بزرگی هستند که برای ایجاد نیروی اصطکاک، با بخش داخلی کاسه ترمز در حال چرخش تماس ایجاد میکنند. حرکات این کفشکها به کمک یک سیلندر هیدرولیکی بزرگ که داخل کاسه ترمز نصب شده کنترل میشود. در عین حال، در یک سیستم ترمز دیسکی، از لنتهای ترمز کوچک برای ایجاد اصطکاک مذکور با دیسک در حال چرخش استفاده میگردد. برای کنترل حرکت لنتهای ترمز، در سیستم ترمز دیسکی از سیلندرهای هیدرولیکی کوچکی که داخل کالیپرها نصب شدهاند استفاده میشود.
به طور کلی، جنگ بین ترمزهای کاسهای و دیسکی در این بخش را ترمزهای کاسهای میبرند، زیرا از نظر ابعاد، قطعات مورد استفاده در آن از سیستم ترمز دیسکی بزرگتر هستند.
- تفاوت عملکرد
در مورد ترمزهای دیسکی، روغن ترمز با فشار زیاد وارد کاسه شده و این فشار را به پیستونهای سیلندر چرخ منتقل و نهایتاً سبب حرکت پیستون میشود. در ادامه، کفشکهای ترمز به بیرون حرکت کرده و با بخش داخلی کاسه ترمز تماس پیدا میکند.هر چند، در سیستم ترمز دیسکی، زمانی که پدال ترمز فشرده میشود، پیستون روغن ترمز تحت فشار را به داخل کالیپر ارسال میکند. در نتیجه ایجاد فشار بالا در سیستم، روغن ترمز وارد کالیپر شده و لنتها روی دیسک ترمز میچسبند. بدین ترتیب و با چسبیدن لنت ترمزها روی دیسک، سرعت خودروکاهش پیدا میکند.
- تفاوت راندمان کاری
چرخ در حال چرخش نیروی اصطکاک کم یا متوسطی در هنگام گرفته شدن پدال ترمز دریافت میکند. به همین دلیل است که ترمزهای کاسهای بیشتر روی خودروهای بزرگ نصب میشوند. یکی دیگر از دلایل این است که این نوع ترمزها را میتوان در اندازههای بزرگتر به راحتی ساخت و به همین دلیل، در خودروهای سنگین استفاده از این سیستم ترمز بسیار بهینه است.
در ترمزهای دیسکی، چرخ در حال حرکت نیروی اصطکاک بسیار بالایی به دلیل تماس بین دیسک و لنت ترمزها دریافت میکند.